Круглий стіл "Правила, важливі для всіх"
Мета:
розширити знання учнів про спілкування з людьми, вчити правилам етикету,
познайомити з корисними рекомендаціями з питань спілкування з людьми, сприяти
формуванню доброти, чуйності, делікатності; прищеплювати навички чемного
спілкування.
Обладнання:
анкета, аркуш паперу, вислови Ж.Ж.Руссо і М.Сервантеса
Вчитель.
Кожна людина своєрідна, але, щоб засяяти їй в повній красі, треба навчитися
правил культури — тільки тоді людина буде для людей. Учень може вчитися добре,
навіть відмінно, але в побуті він неакуратний, з товаришами грубий.
Що означає
«вести себе культурно»?
(Учні висловлюють свою думку).
Як ви
розумієте слово «спілкування»?
Вчитель
Спілкування — це взаємодія двох або декількох людей, які обмінюються
інформацією або контактують у процесі практичної діяльності. Спілкування
— це не лише контакт між людьми, які пізнають одне одного, обмінюються
інформацією та емоціями з метою порозумітися і відрегулювати власну поведінку,
але й головна умова та спосіб розвитку особистості. Чому ж люди не вміють
спілкуватися, відштовхують одне одного, бояться розкритися, проде-монструвати
готовність зрозуміти, допомогти?
Тому
головною метою нашої роботи сьогодні, навчитися правилам етикету, познайомитися
з корисними рекомендаціями з питань спілкування з людьми.
У
середньовічних лицарських романах про короля Артура розповідається, що на
королівських банкетах лицарі сідали за круглий стіл, щоб не було суперечок з
приводу того, хто сидить на почесному кінці столу, а кому дісталося непочесне
місце.
Згодом круглий стіл став неодмінним атрибутом
на міжнародних конференцій, дипломатичних переговорів. Вислів «сісти за круглий
стіл» тепер означає почати доброзичливий обмін думками, миролюбні переговори.
У
нас є чудова нагода сісти за наш імпровізований круглий стіл для серйозної
розмови про правила, важливі для всіх. Девізом нашого заняття є
«Нехай
живе ввічливість і доброта! Нехай живуть доброзичливі обличчя!»
Вчитель. Ми
з вами щодня спілкуємося з іншими людьми: рідними, учителями, однокласниками,
незнайомими. Чи завжди це спілкування приносить задоволення, радість, втіху?
Звичайно, ні. Приємно спілкуватися із ввічливими людьми.
І етап «Вітання»
Важливим елементом у спілкуванні з людьми є
привітання. За його допомогою установлюється контакт між людьми. Тому не
володіти формами привітання – це означає бути всім чужим, не вміти
спілкуватися.
Ввічлива
людина повинна не просто відповісти на привітання, але й використати у
відповіді спеціальну для кожного випадку етикетну формулу.
Як ми
вітаємося сьогодні?
Розігрування
ситуацій
Вітання з
незнайомою людиною.
Зустріч з
товаришем.
Вітання з
учителем.
ІІ етап « Знайомство»
У житті
людини трапляється так, що вона змушена відірватися від рідних, близьких друзів
і будувати своє життя поряд із чужими незнайомими людьми. Досить важливим на
даному етапі є перше знайомство. Саме воно відкриває
Людину. Давайте розпочнемо наше засідання зі знайомства.
( Кожен по
черзі називає своє ім’я, вік, захоплення, мрії)
1. Перегляд
та аналіз інсценівки-мініатюри «Діти запізнились на уроки...»
2. Робота із
словничком «Ввічлива людина... Яка вона?»
Завдання.
Вибрати слова, якими можна охарак¬теризувати ввічливу людину
Вчитель
а)
Ознайомлення учнів із значенням слова «ввічливість» та висловами Ж. Ж. Руссо і
М. Сервантеса.
Справжня
ввічливість полягає в доброзичливо¬му відношенні до людей.
Ж. Ж. Руссо
Ніщо не
обходиться нам так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість.
М. Сервантес
Ввічливість
— моральна якість, що характеризує людину, для якої повага до оточуючих стала
нормою поведінки і звичним способом спілкування. Це елементарна вимога
культурної поведінки.
Складання правил спілкування. Перше
правило. Перш ніж щось зробити, запитайте у себе, чи хотіли б ви відчути на
собі наслідки свого вчинку. Ставтеся до ін¬ших так, як хотіли би, щоб ставилися
до вас.
Друге правило. Любіть себе й оточуючих.
Пам'ятайте, що будь-яка людина потребує любові, позитивної оцінки і схвалення
своїх дій не менше, ніж ви.
Третє правило. В усіх людях без винятку
прагніть віднайти щось хороше.
Четверте правило. Не ображайтеся.
Відмовтеся від помсти, не накопичуйте в собі зло, навчіться вибачати перш за
все собі, а потім й іншим.
Розв'язування моральних задач.
1) Олег
зустрівся у дверях з Надією. Що він повинен робити?
2) Чи
обов'язково вітатися, зайшовши у магазин, бібліотеку?
3) Двоє учнів
ідуть вулицею, один з них вітається із знайомими. Чи повинен привітатись другий
учень, який його не знає?
4) Черговому
потрібно негайно звернутися до вчительки, а вона в цей час розмовляє з батьком
Оленки. Який вихід?
5) Вчителька
дає завдання Юркові: «Юрку, піди, будь ласка, в учительську і принеси журнал».
Поясніть, як
це треба зробити?
Вчитель
А зараз я
пропоную вам заповнити опитувальну анкету.
(Анкета)
1. Назви,
перерахуй усі слова – вітання, які ти знаєш?
2. Назвіть
усі слова – прощання, які ти знаєш?
3. Назвіть
усі слова вибачення, які ти знаєш?
4. Назвіть усі
слова – прохання, які ти знаєш?
5. Які слова
– побажання ти знаєш? Перерахуй їх.
У спілкуванні
з людьми важливо давати позитивну оцінку її якостей, дій, тобто робити
компліменти.
Тому пропоную
вам дуже цікаву роботу під назвою «П’ять добрих слів»
Учасники
розбиваються на підгрупи по 5 осіб.
- Кожен із вас повинен окреслити свою руку на
аркуші паперу. А на долоні написати своє ім’я. Передавайте свій аркуш сусідові
поруч, а самі отримуйте такий малюнок від сусіда ліворуч. В одному з «пальців»
чужого малюнка напишіть щось приємне із якостей його володаря ( Наприклад: «Ти
чуйний», «Ти відвертий», «Ти пишеш гарні вірші» тощо.) Інший робить запис на
наступному «пальці» і так доти, поки «рука» не повернеться до власника.
Збираються
листки
А
зараз я буду зачитувати компліменти, а ви скажете кого це стосується.
Заключна частина.
Вчитель. Діти,
наша зустріч за круглим столом підходить до кінця. Сподіваюсь, що вона була
недаремною. Я щиро вірю, що всі ви станете ввічливими людьми, що вживання
ввічливих слів стане нормою вашого життя, а ваші ввічливі вчинки принесуть
радість іншим людям. Давайте висловимо побажання один одному у вигляді гри
«Побажання»
Кинути
м’яч учаснику якому ви висловлюєте побажання.
Немає коментарів:
Дописати коментар